Hoofdstructuur
De hoofdstructuur van bestaat uit de hoofdroutes. Dit zijn overwegend wegen binnen de kom (waar 50 km/uur mag worden gereden) en hoofdaders die de verschillende kernen met elkaar verbinden. Hierbij staat de vervoerfunctie voorop. De wegen worden gebiedsontsluitingswegen genoemd. Deze factsheet gaat over de hoofdwegen binnen de bebouwde kom. Klik hier voor wegen in het buitengebied.
Gemeentelijk beleid
De gemeente kiest ook op doorgaande wegen voor een voldoende verlichtingsniveau, niet hoger dan nodig is. Hiermee geeft de gemeente invulling aan Bewust Verlichten: verlichten op maat, passend bij de situatie, en rekening houdend met energieverbruik en lichtvervuiling
Foto: Langs deze rondweg in het westen van Losser is het fietspad meeverlicht met de bescheiden hoofdrijbaanverlichting.
Foto′s: links de oude situatie, rechts (overdag) de nieuwe situatie sinds 2016. Er zijn zoveel mogelijk werkzaamheden tegelijkertijd gedaan zoals verlichting en riolering. (Lutterstraat richting De Lutte)
Foto′s: Dit wegvak is vergelijkbaar aan de bovenstaande Lutterstraat ingericht met dimbare LED verlichting conform de ROVL. De contrasten zijn helder door het witte licht en de markering (Havezatensingel in Losser)
Hoeveel licht
In principe kiest de gemeente bij nieuwe aanleg en reconstructie voor een verlichtingssterkte gelijk aan de landelijke adviesrichtlijn. Op wegvakken waar dit kan qua verkeersveiligheid, wordt verlichting teruggedimd in de nachtelijke uren.
Foto: Langs invalwegen plaatst de gemeente speciaal gevormde lantaarnpalen. De LED verlichting geeft gelijkmatige, witte verlichting gericht op het lichtere wegdek. Achteraan is de oude oranje ‘strooi’verlichting nog zichtbaar. Deze verlichting wordt in de late avond gedimd. (Hoofdstraat Overdinkel)
Hoe gelijkmatig
Niet alleen de verlichtingssterkte is van belang. Ook de gelijkmatigheid van verlichting bepaalt de verkeersveiligheid en het straatbeeld. De gelijkmatigheid is de mate waarin het licht egaal verspreid is over het wegdek. De gemeente streeft naar een gelijkmatige verlichting volgens de landelijke adviesrichtlijn op momenten dat lantaarnpalen worden geplaatst of verplaatst. In de uren dat verlichting wordt gedimd, blijft de gelijkmatige spreiding gelijk.
Foto: Langs de Oldenzaalsestraat is de hoofdrijbaan door de provincie verlicht. De verlichtingssterkte en de gelijkmatigheid zijn laag. De gemeente verlicht het fietspad voor werk/schooluitgaansverkeer van en naar Oldenzaal.
Rotondes
Op rotondes kiest de gemeente voor een hoge gelijkmatigheid. Rotondes zijn door de verlichting en infrastructurele maatregelen (reflecterende belijning bijvoorbeeld) van een afstand goed zichtbaar wat ten goede komt aan de verkeersveiligheid.
Foto links: conventionele verlichting (Oldenzaalsestraat/ Enschedestraat/ Gronausestraat, Losser)
Foto′s midden en rechts: moderne energiezuinige verlichting (Kerkevealdplein, Losser)